Podejście PACT do wdrażania NBS w miastach
Działania związane z NBS są coraz częstsze w miastach europejskich. W większości przypadków są one jednak oparte na projektach, prowadzone w ramach pojedynczej inwestycji i wdrażane przez władze lokalne. Funkcjonujące struktury i mechanizmy w sposób ograniczony uwzględniają kwestie natury i klimatu w procedurach decyzyjnych, a także pomijają zaangażowanie obywateli.
Należy również stwierdzić, że bez odpowiednich warunków strukturalnych ich udział pozostaje drugorzędnym czynnikiem, a zatem nie zawsze może prowadzić do trwałych rezultatów. PACT stanowi pomost dla tej luki, kładąc nacisk na udział obywateli i interesariuszy oraz stosując pionierskie metody, które umożliwią władzom lokalnym bardziej strukturalne i inteligentne dążenie do takiego udziału.
Podejście PACT do wdrażania NBS w miastach jest oparte na trzech dźwigniach:
- zaangażowanie obywateli;
- wykorzystanie danych i technologii cyfrowych;
- zaangażowanie interesariuszy.
Pierwszą dźwignią zakłada zaangażowanie obywateli w proces współprojektowania, w którym wraz z władzami lokalnymi uczestniczą w tworzeniu projektu NBS. Zaangażowanie obywateli w taki proces zwiększa jego autorytet, zapewnia miejsce na rozwiązywanie ewentualnych wątpliwości, a jeśli zostanie to zrobione w odpowiedni sposób, poprawi wyniki NBS.
W procesie tym rozważane jest również w jaki sposób obywatele i całe społeczeństwo mogą przyczynić się do utrzymania NBS wdrożonych w ich otoczeniu. Oczekuje się, że stanie się to coraz bardziej istotne, ponieważ liczba NBS w miastach nadal rośnie, a potrzeby utrzymania przewyższają możliwości miast. Aby zrównoważyć wynikające z tego wzrosty kosztów, a także stymulowanie interakcji społecznych i wspieranie poczucia społeczności, miasta mogą zwrócić się do mieszkańców, aby pomóc w ich utrzymaniu.
Oprócz skupienia się na przestrzeniach publicznych, szczególną cechą podejścia PACT jest jak głębokie znaczenie ma tu potencjał prywatnych przestrzeni zewnętrznych obywateli – jest to obszar, który zazwyczaj nie jest brany pod uwagę w wysiłkach na rzecz wdrożenia NBS. Celem PACT jest aktywowanie tych przestrzeni i uwolnienie ich potencjału poprzez edukowanie obywateli o korzyściach płynących z NBS, wprowadzenie ich do odpowiednich rozwiązań NBS oraz aktywne zachęcanie ich do wdrażania NBS.
Aby pomóc w tym procesie, PACT – w ramach drugiej dźwigni – planuje opracowanie cyfrowego narzędzia do użytku dla obywateli. Narzędzie to pozwoli obywatelom na wprowadzanie danych na temat ogrodu i/lub innych przestrzeni zewnętrznych, a następnie na informację zwrotną dotyczącą rozwiązań w ramach NBS. Skieruje ono obywateli w stronę dźwigni wdrażania (takich jak wizyta tzw. Eksperta Ogrodnictwa, przeszkolonego w celu pomocy osobom w zakresie trwałej poprawy ich ogrodu, lub miejski program dotacji na NBS), a także umożliwi im rejestrowanie i ocenę działań, które podjęli. W związku z tym narzędzie umożliwi wykorzystanie danych i technologii cyfrowych w celu uzyskania wglądu w wykorzystanie NBS przez obywateli w przestrzeni prywatnej, a w konsekwencji skuteczniejszego nadzorowania tego wdrożenia.
Trzecia dźwignia, podobnie jak pierwsza, opiera się na bardziej aktywnym zaangażowaniu interesariuszy we wdrażanie NBS. Często interesariusze, zarówno publiczni, jak i prywatni, nie posiadają zdolności lub wiedzy technicznej do wprowadzenia NBS. Niemniej jednak, w przestrzeniach zewnętrznych, które posiadają i/lub którymi zarządzają, może istnieć znaczny potencjał dla NBS. Dzięki budowaniu wiedzy, łączeniu ich z odpowiednimi ekspertami lub partnerami oraz zapewnianiu wsparcia w procesie projektowania i wdrażania, władze lokalne (lub inne podmioty) mogą pomóc interesariuszom w renaturyzacji ich przestrzeni i w znaczącym stopniu przyczynić się do realizacji celów adaptacji obszarów miejskich.
Zainteresowane strony mogą być zaangażowane albo przez władze lokalne lub przez niezależne podmioty, albo przez połączenie obu tych podmiotów. W przypadku działań projektowych Leuven, interesariusz Zorg Leuven zostanie zaangażowany przez zespół trzech niezależnych podmiotów: Leuven 2030, Democratic Society i stronę trzecią Terra Therapeutica. W przypadku Madrytu i Krakowa interesariusze będą zaangażowani przez gminę we współpracy z Democratic Society. Podobnie jak w działaniach PACT dotyczących zaangażowania obywateli, proces zaangażowania będzie stanowić część procesu poszukiwania trwałego i przystępnego cenowo modelu utrzymania NBS.